5/29/2011

9. Vad gör jag med tiden?

Hej! Om du inte läst om mig förut tycker jag att du ska börja
att läsa avsnitt 1. Kära hälsningar Din Gudrun Grå


’’Det var så roligt
jag måste skratta
det kom en fyrkantig…’’

Jag tittar på en galenpanna. 
Hon har anmält sig till en tävling som inte finns.

Hon ser så liten ut.


Hon ser så sliten ut.
(Hade hon inte hoppat av den här tävlingen?)

Hon vet inte ens i vilken gren hon tävlar i?

Hastar ändå vidare.

Någon poäng kan hon väl få?

– Hallå chauffören! Kan du öka!

Hon är snabb. När hon åker buss.
Var det hennes gren?
– Är det någon som ser mig nu?

Det lyser  rött.
Det skriker stopp.

Men tokan stannar knappt för röda gubbar. 

Hon har hunnit mycket?
Men hon hinner inte se sig själv.

Hon där bredvid är kanske inte ung längre.
 Stackars, stackars människa!


Jag sprang snabbare än bussen därifrån.
Sprang och sprang. 
Eleganta språng.
Haltande gång.
Fågelsång.
Luft.


En ek växer upp i 400 år.
Sedan ståtar den i lika många.
Slutligen dör den under samma tidsförlopp.
Den är vacker, mäktig och stolt i hela sitt liv.
Bara den får luft omkring sig.
Den gör nytta för all världens kryp
även under tiden den dör.
Även som död.
1200 år senare.

Det berättade guiden Ronny Fors från Naturskyddsföreningen.

Mina ben är 400 år. Sa jag.

(Men jag tog i. Sch!)

Jag fick dem att le.
Ronny fick mig att se.

Senvuxna tallar som vuxit
under fyra generationer människoliv.

Små, små hål där larver tagit sin in i eken
för att där leva tillsammans med den.




Det var magiskt stilla.
Och smörgåsen var min godaste någonsin.


 
Jag kunde faktiskt bara sitta där.
Och ändå uppleva något.
Grönt är skönt.




Ur ’’Kvinnan på skåpet’’ av Gudrun Grå:

Tiden är så viktig
det är så mycket som måste hända
efter dagisåren, då efter skolgången
sedan när barnet är vuxet efter tonåren
då efter utbildningstiden efter det att man fött barn
och fostrat dem
då efter pensionen

Det är just därför tiden är så viktig
och att det går framåt

Och man måste hela tiden akta sig
så att man inte fastnar i nuet
och blir långsam
eller går och blir evig i ögonblicken
mitt i frukosten på pinnstolen
med solen utanför fönstret

Eller rusar ut och bär sig åt
helt planlöst börjar
plocka blåbär under kroktallen
eller simmar omkring i en damm
så dumt!



1 kommentar:

  1. Gudrun tiden är grön och böjer sig runt en tall. Tittar man på tiden står den helt still. Tiden är lös den springer amok rusar runt och förtär men det gör inget för den är också tidlös och inte alls så snabb som man ibland skulle önska. Ibland önskat man att tiden inte fanns.

    SvaraRadera