6/21/2011

12. Hår och hundar

Hej! Om du inte läst om mig förut tycker jag att du ska börja
att läsa avsnitt 1. Kära hälsningar Din Gudrun Grå




Identitet kan sitta i håret. Är jag en blå häst?

Jag är yr. Jag har föraningar om något som skulle få mig lugn.
Som att jag får pusselbitar.  En väg att gå.
Men jag får inte riktigt fram det.
Är det att bli någon annan? Hur mycket kostar det?
Jag måste ha pengar. Mycket pengar.
För jag vill bli någon riktigt bra.
Vad får man för jobb efter sju år på skåpet?
Vem kan jag bli för 23 kronor?

Jag sparar pengar genom att smygsova på platser där
jag tänker mig osynlig. Lätt då ingen ändå ser mig.



Det är rogivande och spännande att
se var jag ska slå upp mina ögon.

 En morgon fick jag ett brutalt uppvaknande.

Men tack vare det fick jag ändan ur väskan
 och blev påmind om hur jag kunde tjäna pengar.

 Gudrun – the guard of dogs AB, Sthlm, SWED, Worldwide.
– Hit! Dit! Stå! Ligg! Skall! Sitt!

 Lilla fina, svarta hunden.
Duktig!

 Lilla fina, gula hunden.
Duk…

– Halt! Hut! Slut!

 – Stopp i lagens namn!
Dina kyssar besvärar mig.

– Och man trampar inte på den som ligger.
 ditt gula, fula elände! sa jag och morrade dovt.
– Men du ser ju så skojig ut, sa hunden.
– Men durå!

Nåväl, detta föranledde besöket jag ändå tänkt göra.

Salong Clipper och Carina Olsson skulle förändra mitt liv.
När jag satt där och funderade kom någon och slog sig ned.

Hon var frisör till en bloggartjej, Isabelle Åberg, 
på ’’www.finest.se’’ som ville ha med mig på bild till bloggen
av någon anledning. Tänka sig, så oväntat.

Så här såg vi ut i Isabelles blogg på www.finest.se
Hon har runt 1500 läsare om dagen!
När jag tittade i hennes blogg förstod jag
att om jag ska bli lika populär måste jag verkligen
bli en annan. Med bikini. Raka benen. Bikini?

 
Turen kom till mig.
– Hur har du tänkt dig? frågade Carina.
– Åh, allt annorlunda, sa jag. Långt, vågigt, svalligt,
rött, blont, hur som helst bara det blir underbart.
– O.. k.. ey! sa Carina.

 – Var brukar du klippa dig? undrade Carina.
– Hos… Lucy Lamotte, sa jag, men hon är Paris.

 – Vad kostar ett nytt li…
jag menar en klippning? frågade jag.
Svaret fick mig att hick, föreslå en konsultation
till att börja med då jag ändå var osäker på 
vilken frisyr jag skulle välja.

 – Det går så bra så, sa Carina.
Sen drömde jag mig bort medan Carinas händer fingrade
runt i mitt hår. Det var så ljuuuuuvligt att jag bad om
nya förslag så fort hon sagt något.
Jag hörde inte vad hon sa. Bara njöt av att
vara omhändertagen. Och över att alla vägar
stod framför mig. I tanken.










Ha en fin midsommar!
Om du är ensam kan vi tänka på varandra.
Jag tänker att vi båda har rosa hår med blommor

2 kommentarer:

  1. Hej Gudrun! Jag snubblade över ding blogg när du kommenterade på min vän Stellas facebooksida. Tycker om ditt sätt att skriva så jag har skickat en vänförfrågan på facebook. Jag heter Ivona och bor i USA, men på min blogg heter jag sealwhiskers. Du är fin i de flesta frisyer faktiskt, men min favorit var nog den där du hade hårband.

    SvaraRadera
  2. Vi är nu vänner som du vet! Så du tycker jag ska satsa på hårbandsfrisyren då? Jag får väl spara ett tag kanske och göra någon slags toning?
    Jag känner till en tjej som var i Boulder för 10 år sedan som avslutning på en lång biltur i USA. Hon var väldigt imponerad över medvetenheten där. Jag ska ta och läsa i din blogg också.
    Kära hälsningar Din Gudrun Grå

    SvaraRadera